CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 6 Februari 2010

Kerangka Teori Bagi Mengimplementasi Perubahan

Klik Sini
Kajian ini bertujuan untuk menyediakan satu kerangka teori bagi mengenal pasti faktor-faktor penting dalam mengimplementasi ICT disekolah. Melalui penyediaan kerangka teori ini, ia juga akan digunakan bagi melihat implementasi ICT secara keseluruhan dalam proses pengurusan sekolah sebagai faktor untuk meningkatkan perubahan.

Implementasi ICT untuk meningkatkan pengurusan sekolah dan pengajaran dan pembelajaran secara keseluruhannya telah menunjukkan banyak cabaran-cabaran yang perlu dihadapi dan ditangani. Sehingga kini penggunaan ICT dalam pengurusan serta pengajaran dan pembelajaran masih belum sampai ke tahap yang optimum. Ini menimbulkan persoalan bagaimana mengimplementasikan penggunaan ICT secara keseluruhannya terutamanya dalam menangani perubahan ? Tinjauan literatur menunjukkan beberapa pendekatan telah digunakan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang membawa kepada implementasi ICT di sekolah. Terdapat kajian-kajian yang memberikan tumpuan kepada halangan-halangan untuk mengimplementasi ICT di sekolah. Sementara terdapat juga kajian-kajian yang memberikan tumpuan kepada faktor-faktor yang membawa kepada kejayaan penggunaan ICT. Beberapa kajian juga memberikan tumpuan kepada faktor luaran dan polisi kerajaan yang berhubung kait dengan ICT.

0 ulasan: